Pojedinim firmama u Srpskoj posao procvjetao u krizi: U pandemiji prodali i zalihe

Bez autora
Oct 07 2021

Dok je pandemija virusa korona pojedina preduzeća dovela na ivicu opstanka i gotovo ugasila proizvodnju, drugima je u godini krize biznis procvjetao pa su tako lani, pored svega što su proizveli, prodali i zalihe koje su imali.

To potvrđuju i podaci Republičkog zavoda za statistiku prema kojima je prošle godine proizvedeno oko 11.035 tona kečapa i ostalih sosova od paradajza, a prodato više od 11.216 tona za više od 15 miliona maraka.

Vrijednost prodaje veća je za oko 6,5 miliona KM nego u 2019. godini koja nije bila opterećena krizom izazvanom “kovidom 19”.

Među robom koja je lani skidana sa lagera kako bi se nadomjestile potrebe tržišta bila je i posteljina od pamuka koje je proizvedeno oko 1,5 tona, a prodato oko 1,8 tona za više od 245.000 maraka.

Gotovih jela i obroka na bazi povrća prošle godine prodato je za oko 24.000 maraka više nego 2019, a veća prodaja od proizvodnje je bila i u slučaju proizvoda za prehranu svinja.

Izvršni direktor Udruženja ekonomista RS SWOT Saša Grabovac kaže da je prošlogodišnja pomama za određenim proizvodima uglavnom posljedica pandemije.

- Bili smo svjedoci da su se mnogi građani okrenuli domaćoj proizvodnji i zbog straha od nedostatka hrane odlučili da se obezbijede i zaštite, te su više kupovali, a vrijeme su koristili i za opremanje stanova i kuća, pa otuda i veća prodaja tekstila za domove - kazao je Grabovac.

Takođe dodaje i da je veliki broj zemalja lani obustavio izvoz određenih proizvoda u inostranstvo, što su iskoristili domaći proizvođači.

- Naši proizvođači povećali su proizvodnju, naročito hrane, kako bi nadomjestili nedostatak na tržištu. Neke grane industrije svakako su profitirale zbog prekida lanca snabdijevanja - rekao je Grabovac.

Kompanija kojoj je prošla godina bila više nego uspješna je i “Mladegs pak” iz Prnjavora koja, između ostalih proizvoda, proizvodi i plasira kečap na evropsko tržište.

- Dnevno izvezemo više od 50.000 boca kečapa. Imamo kapacitet za ovaj obim proizvodnje, što svakako koristimo, a prošle godine smo ugovorili poslove sa velikim i poznatim trgovačkim lancima kojima isporučujemo naše proizvode širom Evrope - kazali su u ovom preduzeću za “Glas Srpske”.

Da će prodaja i ove godine biti na zavidnom nivou za prnjavorsku firmu, potvrđuje i podatak da su investirali u novu fabriku kako bi namirili potrebe inostranog tržišta, ali i tražnju za njihovim brendom.

- Uložili smo novac kako bismo proizvodili tri puta veću količinu nego do sada. Cilj nam je da postanemo najveći proizvođač kečapa u Evropi, te da otvorimo nova radna mjesta - rekli su u kompaniji “Mladegs pak” dodajući da je u planu plasman proizvoda, uz Španiju, Kipar, i na afrički kontinent.

Da su se neke kompanije odlično snašle i u najtežim situacijama, primjer je i “Veteks” iz Laktaša koji je, kako kažu u ovoj firmi, uspješno završio prošlu godinu zahvaljujući domaćem tržištu i prilagođavanju novom načinu kupovine.

- Bili smo, takoreći, natjerani da se brzinski digitalizujemo i prebacimo na onlajn platformu od koje je naše društvo bježalo godinama. Primjetno je da su se građani okrenuli internet kupovini koja sa sobom nosi i impulsivniju kupovinu - kazali su za “Glas Srpske” u “Veteksu”.

Istakli su da su od prošle godine uspjeli izvući maksimum i povećati određene segmente poslovanja. Kako su dodali, naš narod se brzo adaptira na nove situacije i nadaju se će ova i naredna godina biti bolje.

Gljive

I gljivari su u korona godini imali bolju zaradu. Prema podacima Republičkog zavoda za statistiku, u 2020. godini oko 172 tone sušenih gljiva i tartufa prodato je za više od 14 miliona maraka, dok je 2019. godine taj iznos bio za pet miliona KM manji, a proizvedeno je oko 68 tona manje.

Ocenite tekst
Komentari
Prikaži više 
 Prikaži manje
Ostavite komentar

Prijavite se na Vaš nalog


Zaboravili ste lozinku?

Nov korisnik